2017 Cambodia! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jamilla Hof - WaarBenJij.nu 2017 Cambodia! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jamilla Hof - WaarBenJij.nu

2017 Cambodia!

Door: Jamilla

Blijf op de hoogte en volg Jamilla

01 Februari 2017 | Cambodja, Khett Siem Reab

Dinsdag 3 januari
We gaan naar Angkor Wat, Wat? Haha flauwe grap. die wij met elakar wel 10x per dag maakte. Josh nog wat zwakjes, maar we hebben TOP geslapen in een schoon bed. We werden door 3 tuktuks opgehaald, op naar Angkor Wat. Angkor wat kan je in meerdere dagen doe. De grote route en de kleine route, vandaag gingen wij voor de grote route. De kleine route schijnt namelijk de mooiste route te zijn, dus als je deze als eerst doet valt de rest in het niets. Dus best for last. Angkor Wat (Wat=Tempel) is een vergeten staden verloren gegaan. Alle mensen uit deze stad zijn naar andere steden gestuurd. De stad is hierdoor volgegroeid met planten en bomen, waardoor het nu net een jungle is. Deze stad is lang geleden ontdekt door een fransman. De hele stad bestaat uit verschillende kleine en grote tempels van steen, met vele beelden erop. Zo groot en bijzonder om hier te zijn. Je wordt er stil van. Ik voelde mezelf een beetje in een filmset rondwandelen. Heel de dag met onze Tuktuk mannetjes rondgereden. Omd e dag af te sluiten zijn we de sunset gaan kijken vanaf een tempel.

Vanavond was het tijd voor een hollandse snack, bij de dutch snack in het centrum. Allemaal even douche en verzamelen bij de Snackbar. Josh en ikwaren wat eerder dan de rest... en moesten dus ook als eerste de teleurstelling ontvangen, dat hij dicht was. Noooooo daar gaat onze kroket, frikandel, patat mayo, kaassoufle en het hollandse gevoel. De hele dag naar uitgekeken, agh dan bestellen wetoch springrolls, de vorm lijkt op een mini frikandel. Na het eten een kijkje gaan nemen in de pubstreet. Wauw Siem Reap is een grote bruisende stad eigenlijk, helemaal leuk!

Woensdag 4 januari
Dag 2 vn Angkor Wat. Weer dezelfde tuktuk mannetjes geegeld om met ons mee te gaan vandaag, dit keer de kleine ronde. Weer een warme dag! Eerste gedeelte een behoorlijk stuk gewandeld door alle tempels heen (lees; vervallen stenen, geen kleur, heeeel oud). Hierna zouden we de TA Prohm Tempel zien, waar de film Tomb Raider is opgenomen. De bomen in deze tempel hangen over, door, in, achter de stenen van detempel, Heel bijzonder. Maar ooh jeeeetje wat was het hier druk mennn, je kon je kont niet keren. Maar goed het wat overal druk, dus toeristen ontlopen ging niet lukken. NA de Tomb Raider, zouden we de allergrootste en laatste tempel van de dag doen, de Angkor Wat tempel zelf. Wauw Megaaa groot en bijzonder. Deze ervaring kan ik eigenlijk niet echt in woorden omschrijven, zoiets als dit moet met eigne ogen gezien worden.

Na een lange maar geslaagde dag ws het tijd om uit dit hotel te vertrekken. Naar een lekker plekje met zwembad (met dank aan Runet haar Tip). Een heerlijke nap en douche, hup richting het centrum. Samen weer eens een keer uiteten geweest, dat was alweer een tijdje geleden. Na het eten met Steph en Jasper alvast een drankje gedaan op een rooftop in de pubstreet. In deze pub konden we elkaar alleen totaal niet verstaan door de harde muziek, dus gingen we een rondje centrum lopen. We kwamen terecht tussen de cocktails, het waren allemaal kleine karretjes, achter een scooter, die cocktails maakte voor maar 1,50! Heel toevallig kwam de rest van de groep langs ons gewandeld en bouwde we ons eigen feestje tussen de cocktail karretjes. Toch nog even een dansje gewaagd in de pubstreet en hier volgde vele dansjes meer deze avond!

Donderdag 5 januari
Brakke dag! En laten wij nou net een lekker plekje hebben met een zwembad. Genieten en de hele dag niks doen en bruin worden.

'sa vonds nog een laatste hapje met z'n alle want Josh en ik vertrekken morgen naar Battambang.

Vrijdag 6 januari
04.30 gaat de wekker! Whaaaaa, zo vroeg. We gaan namelijk de Sunrise kijken bij Angkor Wat. Gister avond nog even een tuktuk geregeld die ons om 05.00 zou ophalen bij het hotel. Hup daar gaan met z'n 8e richting Angkor Wat. Veel te vroeg als je het mij vraagt. Nooooo zijn we daarom zo vroeg opgestaan.... Allemaal wolken, geen zon te zien, geen streepje rose of paars. Heel erg jammer. Snel richting de Tomb Raider tempel. Geen toerist te zien, heerlijk om een keer de eerste toerist te zijn bij zoiets. Daarna teruggekeert richting onns hotel om onze spullen te pakken. Een rit van ongeveer 3,5 uur naar Battambang stond ons te wachten.

Aangekomen bij ons hotel, lekker op de rooftop wat gedronken en gegeten. Nog even over de avond markt gelopen en een hapje gegeten. Vroeg ons bedje ingegaan, die wekker van vanmorgen was toch wel erg vroeg haha.

Zateerdag 7 januari
JOsh en ik waren weer een keer een hele dag samen. Althans nergens ben je hier samen, maar in ieder geval samen activiteiten ondernemen. In de ochtend naar de bamboo train van Battambang gereden met een tuktuk. Erg leuke ervaring, een simpel platte plaat, gemaakt van Bamboo, op twee losse trein onderdelen die vast zat aan een motortje. Een lang recht stuk dwars door de velden en natuur. Aangekomen bij het omkeer punt, stapte we af en werd letterlijk het karretje omgedraaid, om precies hetzelfde stuk terug te rijden.

Toen terug gegaan om wat boodschapjes te doen en te lunchen. Om 15.00 zouden we naar de Bat cave en Killing cave gaan. '' You can walk, but it is a little bit far.'' Jaja ik ken die Asiatische begrippen van ver weg ondertussen wel. Wij lopen wel gewoon, bikkels! HOLYMOLY WAAROM gingen wij ook alweer lopen met deze temperaturen?! Agh misschien vallen we er nog wel van af, was onzegedachten tijdens het lopen. EINDELIJK boven aangekomen werden we beloond met een heel mooi uitzicht. En vanaf het uitzicht punt een trap naar beneden, fijnfijnfijn!! Voor 6uur meosten we beneden terug zijn, om bij het gat van de Bat cave te gaan zitten. Uit dit gat vliegen namelijk rond de sunset enorm veel vliermuizen uit dit gat om voedsel te gaan zoeken. Het geluid in de Cave werd steeds harder en harder, toen vloeg er 1 voor 1 een vliermuis uit. En na 2 tellen vloegen en megaaaaa veel vliermuizen tegelijk dit gat uit. De vliermuizen vormde samen een slang in de lucht. Niet normaal en bijzonder om dit te zien gebeuren.

Terug naar het hotel, op het balkon weer eens een spelletje gespeeld. We werden ineens getrakteerd op een mooie vuurwerkshow. Toch nog een oud en nieuw, nu wel MET vuurwerk haha. Toen kregen we contact met mensen van vorige week (Siem Reap etc.) dat zij op de markt zaten in Battambang. Laten we gaan meeten op het plein met hun. WAUW het was een mega feest hier! Het was feest voro alle locals, omdat het de bevrijdingsdag was van Cambodia. Wij zaten tussen alleen maar Locals en waren de trekpleister van de avond. Ik heb mij nog nooit zo bekeken gevoelen! Kleine meisjes horode ik achter me giechelen, vanwege mijn lengte ben ik natuurlijk heel bijzonder daar. Iedereen wilde met ons praten, op de foto, alles met ons delen, geweldig!! Om de 2 sec moest je met iedereen proosten en het bier werd ons aangegeven. Wat een geweldige ervaring was dit!!!

zondag 8 januari
Om 08.00 de bus naar Phnom Pehn, de hoofdstad van Cambodia. Een flinke rit maar een top busje scheelt de helft van de rit. Twee films verder aangekomen in Phnom Pehn. Whaaaaaa al dat verkeer hier, het gaat van links naar rechts en voor je gevoel dwars door je heen. Dat wordt weer even wennen.

Top hotelletje weer, tijd voor een lunch. Na een flinke wandeling gingen we bij een mexicaan, prima gegeten om 17.00 haha. Met een wandeling terug over de night market waren we behoorlijk moe geworden van de busreis. Dus een offline filmpje gekeken in bed, was dan ook een heerlijke afsluiter van de dag.

Maandag 9 januari
Vroeg op want we gaan vandaag naar de Prison S12, de Rode Khmer. Deze plek kan je niet onschrijven. Wat vroeger een school was waar dekinderen vrolijk over de gangen wandelde, is veranderd tot een vreselijke prison. Alle mensen die slim waren of slim leken in deze stad werden gevangen genomen. Dezem ensen werden hier afschuwelijk mishandeld en opgesloten. De klaslokalen waren omgebouwd tot gevngenissen. Hier lagen vroeger mensen aan enkelbanden vastgebonden. De gebouwen hier staan nog in orignele staat op het terrein/. Alles is zichtbaar, de kleine kamertjes, de martelspullen en zelfs de portretten van de mensen die hier hebebn gezeten waren zichtbaar voor bezoekers. Deze foto's werden gemaakt van de mensen bij binnenkomst, niet wetend dat zij het niet zullen overleven. De bloedvlekken en kledingstukken waren voor ons zichtbaar.... bah de kriebels kruipen over mijn rug hiervan. Wandeld over het terrein tussen de gebouwen door werd ons alles verteld via een audio set in het nederlands. Dit was heel fijn, zo kreeg je alles in beeld en snapte je waar het over gung. Maar wauw tijdens het typen hiervan krijgi k gewoon weer de kriebels...

Ook als je denkt dat je alle ellende en pijnmomenten hebt gezien van deze gebeurtenissen, zitten er twee mannen aan het einde die deze gevangenis hebben overleefd. Zij zijn 2 van de 8 overlevende... Brr. Zij hebben alle ellende daadwerkelijk mee gemaakt. Dit alles is bgonnen in 1975 tot 1980... Zo dichtbij nog.

Na deze heftige ochtend even naar een shoppingmall gegaan om even niet te hoeven na te denken. Heerlijk. Was geen kip te bekennen in deze mall en wij hoefde even lekker niks.

Daarna een kleine wandeling gemaakt naar het monument en het paleis van Phnom Pehn. Wat voldaan van de hele dag en alle indrukken, ons toch naar eenrestaurant gesleept. Voedsel binnen, top, we mogen weer slapen.

Dinsdag 10 januari.
Vandaag de bekende Killingfields op de planning. Gister avond een tuktuk geregeld om ons vandaag rond te rijden. Nou nee dus, het werd heel iemand anders. Maar he hij wist ons plan dus korting geregeld en hup daar gaan we. De grootste lachenbek tot nu toe reed ons rond vandaag. Bij de fields aangekomen wisten dat ook hier ons een pittig ochtend stond te wachten. Ook hier weer een nederlandse audio genomen, die ons alles zou vertellen.

De Killingfields zijn massa graven, hier werden de mensen uit de prison S21 heen gebracht en vermoord, op verschrikkelijke wijze. Niks geen kogel, want dat was te duur. Nee geslagen worden met stokken en andere gereedschappen en vervolgens wordt je keel doorgesneden met een bomen blad. Brrr Vreselijk!! Overgoten worden met een bepaald spul, zodat de omgeving niks kon ruiken van dit afschuwelijke gebeuren.

Verschillende graven, mannen, vrouwen met kinderen, van alles. Je loopt hier letterlijk over de massa graven heen.... Die elk jaar met regen nog worden ' uitgegraven'', door de regen komen er steeds meer botten bloot te liggen. Kledingstukken die rondom een boom liggen, boomwortels die er doorheen zijn gegroeid. Heel veeldingen hebben ze gewoon laten liggen in de staat zoals het is gevonden. Te bizar voor woorden. In grote glazen boxen zijn botten, tanden etc gewoon te zien. Zoveel wreet en vol ongeloof lopen wij over dit terrein rond. Alle wordt ons verteld en zelfs overlevende hoor je praten op de audio, Kippenvel. Een boom vol armbandjes van toeristen, voro respect. Deze boom heette te baby Tree... Het woord zegt het al een beetje, deze boom werd gebruikt om baby tegen dood te slaan.. letterlijk. Mijn mond viel open. Niet te beseffen als je daar staat. Ze wisten dat deze boom op die manier werd gebruikt doordat ze hier gewoon botten, ledenmaten en hersentjes van baby's hebben gevonden. En dit alle pas 36 jaar geleden...

In het midden van dit terrein staat een toren, de gedenk toren, gebouwd als herdenk plek. In deze toren zijn zo'n 9.000 schedels bewaard. Wauw geen woorden voor deze dag, na gister het ' begin'' van de ellende gezien te hebben, deze graven daarna... Het laat je even stil staan bij alle ellende die kan gebeuren.

Even wat rust gepakt en met de goed lachse tuktuk chauffeur weer verder, richting het stadium. Mooi groot, check gezien, haha.

Rondje over de centrale markt gewandeld en een lunch genomen. Onze big smile zou ons naar een biertour brengen aan de andere kant van de stad. Nou geen kip te bekennen bij dit gebouw, dus dan gaan we zelf maar een bierjte in de stad doen.

Samen met onze chaffeur richting een tentje gegaan. Een kijkje gekregen in het tuktuk leven. Samen met hem deden wij een biertje en wat verhalen uitwisselen. Wat een harde werkers zijn het eigenlijk. Alle toeristen worden er moe van en wijze ze keihard zodner pardon af. 'NO, GO AWAY! ''. Kleune moeite om met een vriendelijke lach een, No thanks, te zeggen werd mij duidelijk. Een glimlach doet wonderen.

Josh en ik deden samen nog even wat biertjes en sloten laten Steph en Jasper bij ons aan. Ook deze keer zitten we weer in hetzelfde hotel haha. Het is nog steeds gezellig! Wat snacks en verhalen verder terugn aar het hotel. Hier nog even fanatiek een paar potjes rummikub gedaan.

Woensdag 11 januari.
Vandaag op naar Sihanoukville. Weer meteen bus, off course. Mega vroeg de bus gepakt naar Sihanoukville. Aangekomen bij de bushalte een tuktuk naar ons Backpackers Heaven. Hier hadden een nachtje samen met Samantha geboekt. Een vriendin van mij van vroeger uit nederland. Top Hostel. Lekker heel de middag spelletjes gedaan, potjes gepoold, snacks gegeten en mijn dagboekje bijgewerkt.

Eind van de middag kwam Sem ook richting deze kant. Wat is dat gek zeg, om elkaar na zoveel jaren in Cambodia weer te zien! Erg leuk en gezellig. De avond lekker bijgekletst en vroeg naar bed gegaan, want morgen gaan we naar Koh Rong Samloem.

Donderdag 12 januari
Deze ochtend eerst even naar de ambassade gegaan, om een VISA aan te vragen voor Vietnam. Paspoort achtergelaten en op naar Koh Rong Samloem. Met de bus naar de haven gevracht en toen een bootje richting het eiland met z'n 3tjes. Jaaaaaa eindelijk strand onder mijn voeten, dat werd tijd! Dit was zo'n mooi wit en rustig strand, genieten. Ik kwam meteen tot rust. Een klein stukje wandelen naar ons plekje. Een gebouw met 2 verdieping, geheel open, met uitzicht op zee. Hier liggen zo'n 10 twee persoonsbedjes naast elkaar in de openlucht. Wauw, geweldige ervaring, nu al!

Een late lunch bracht ons weer tot leven. Gelijk onze strandkleding aan en handdoek gepakt. Stukje gewandeld over het strand en meer dan zand zee en accomodaties was er hier niet te vinden. Geen wegen, dus geen verkeer. Heerlijk dit hadden we even nodig.

Heel lang en gezellig zitten bijkletsen met Sem. Toen we 15 waren vierde we onze verjaardag nog samen in de tuin en nu drinken we samen bier op een mega wit strand in Cambodia. TOP.

In een gezamenlijke douche tandjes staan poetsen, alsof we weer even 15 waren haha. Het was voor josh en mij de eerste keer dat wij op deze manier sliepen. Geen prive kamer deze keer. Maar de locatie maakte alles goed. Welterusten mooi eiland.

Vrijdag 13 januari
Om 07.00 werd ik wakker, kroop mijn bedje uit, stapte in het zachte zand, trok mijn bikini aan, zag de zon opkomen en ik maakte mijn eerste ochtend duik in de onwijs blauwe zee. Oh wat was dit mooi! Wat een leventje. Wij willen nog 1 nachtje bijboeken, nooo alles vol.. Dat is balen. Sem gaat aan de andere kant van het eiland een duikcursus volgen, dus namen wij het risico dat er aan de andere kant een bedje voor ons vrij was. Onze grote backpacks in een kluis aan deze kant van het eiland gelaten en onze daypack ingepakt voor 1 nachtje. Wij gaan een wandeling van 30min tegemoet.. uhm, ik bedoel een HIKE! Dwars door de jungle heen, hoog, laag, zand, stenen van alles bracht ons eindelijk aan de andere kant van het eiland. Was trouwens geen andere mogelijkheid om daar te komen. Wel pittig maar een leuke ervaring. Aangekomen begon Sem meteen met het cursus en Josh en ik hadden gelukkig nog een plekje hier om te slapen voor 1 nachtje. Fijnfijn.

Wij hebben onze spullen neergelegd en zijn gelijk op het strand gaan liggen. Zo stil en rustig heb ik nog nooit een strand meegemaakt.

Vandaag een goeie kleur gekregen. Een lekker plekje gevonden eind van de dag om wat spelletjes te doen met een prachtig uitzicht op zee. Sem sloot zich laten bij ons aan toen zij haar examen op papier had gehaald! TOP, dat vieren we natuurlijk. Weer een geslaagde avond. Nu slapen in een dorm, in een stapelbed..mmmm ben heel benieuwd hoe mijn nacht zal verlopen.

Zaterdag 14 januari.
Een vreselijke nacht gehad, maar he mijn ochtendduik kon weer gemaakt worden om 07.00. Deze ochtend zouden Josh en ik weer teruggaan naar de andere kant van het eiland. Pittige hike, maar onze ochtend Gym zit erop. Ook afscheid genomen van Sem, want zij gaat nu 3 dagen het water op om haar PADI te halen. Succes!!

Om 12.00 hadden wij de bootn aar Sihanoukville terug. Vandaag wilde wij Steph en Jasper verrassen door onverwachts naar hetzelfde plekje te gaan als wij zij nu zitten. Otres beach in Sihanoukville. In een regenachtig ritje naar Otres beach..had een andere voorstelling bij Beach, maar agh haha. Maar Otres beach zou de place to be zijn van Cambodia. Wij reden langs en hadden gelijk Jasper al gespot, snel onze spullen neergezet in ons mooie bamboohutje.

Op naar het strand door de regenplassen en druppels. SURPRISE!! Gelukkig werden wij met open armen ontvangen. Heerlijk heel de middag zitten kletsen, spelletjes gedaan, potjes staan poolen.

Rond de avond naar de Saturday market gegaan. Wij dachten leuk, lekker local shoppen enzo. Maar neeee dit was een veel te westerse markt met moderne en dure spullen, zelf het eten was duur haha. Dus vrij snel weer richting Otres beach gegaan. Josh nog wat gaan drinken en ik lekker mn bedje ingedoken.

• 01 Februari 2017 - 11:35

Rob:

Check, gelezen, check. Killing Fields. Walgelijk.

• 01 Februari 2017 - 12:11

Runet:

Leuk om jullie reisverslag te lezen. Ik krijg gelijk dat gevoel weer terug bij de Killing Fields.
    In Siem Reap bij Andy geweest, lees ik. En Lazy beach, aaah sweet memories. Heel veel plezier in Vietnam. Hoi An is erg leuk en vergeet niet in Ho chi Min naar het waterpretpark te gaan. Ben je ook een bijzonderheid, maar is ook heel erg leuk! lekker tussen de Vietnamezen.
    Heel veel plezier!!

• 01 Februari 2017 - 18:26

Niek En Dorine:

Weer een mooi verhaal. De indrukwekkende dingen,zoals the killing fields, wisselen zich gelukkig af met hele leuke dingen. Dit is een reis om nooit meer te vergeten. Geniet er nog maar lekker van. Nog maar zes weken te gaan. Xxxx

• 01 Februari 2017 - 19:41

Jeanine:

Wat een leuk reisverslag weer, Jamil. Ik snap best dat je niet altijd zin en tijd hebt om te schrijven als je zo veel leuke en interessante plaatsen bezoekt. Ook een goede afwisseling tussen 'cultuur' en relaxen! Denk nog maar even niet aan ons in dit koude kikkerland en geniet van de weken die nog gaan komen. En groetjes aan Josh!

• 01 Februari 2017 - 22:10

Paulien Rijke:

Wat doen jullie veel, super! Lekker genieten! Wanneer gaan jullie door naar Vietnam?

Halong Bay in het Noorden van Vietnam is zeker de moeite waard, dus als het weer het toelaat echt proberen om iets van het Karstgebergte te zien.

Liefs voor jullie allebei