Van Cambodja naar Vietnam! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jamilla Hof - WaarBenJij.nu Van Cambodja naar Vietnam! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jamilla Hof - WaarBenJij.nu

Van Cambodja naar Vietnam!

Door: Jamilla

Blijf op de hoogte en volg Jamilla

20 Februari 2017 | Vietnam, Hoi An

zondag 15 januari
Vroeg opgestaan in de hoop dat er een lekker zonnetje zou zijn. YES, die was er. Gelijk om 9.00 plat!
Onze weather app vertelde ons dat het rond de middag zou gaan regenen. Hoef je mij maar 1 keer te vertellen en ik pak gelijk al onze spelletjes! Rond 1300 onder een afdak kwamen de eerste drankjes op tafel en niet te vergeten mijn spelletjes. ondertussen waren we met een lekker clubje rond de tafel. heel de middag heerlijk gezeten en af en toe een zonnestraaltje gepakt. paar potjes poolen tussendoor. Heel de dag gezelligheid. Zoveel nieuwe mensen leren kennen, erg leuk. Na het eten werd ons verteld dat wij zelf konden gaan zwemmen met plankton. WAT?! '; Ja kom, ik ga mee!'' Hup kleren uit en het water in. Stukje het water in moeten zwemmen, wat trouwens aardig warm was. Zodra je met je armen heen en weer ging in het water zag je heel veel lichtjes. Een soort kerstboomversiering. Geweldig ervaring, heel mooi! Josh voelde zich even weer kind in het water, die is zo'n 80x het water opnieuw ingesprongen. Haha. Even later bedacht ik mij dat ik overdag een hele grote zak met snorkels had gezien. Hoe vet zou dat zijn, nou daar ging ik. Hup 5 snorkels setjes geregeld en daar gingen we weer! Dat was nog vetter, zelfs ik voelde mij nu even kind. Na dit einde voldaan naar bed gegaan.

Maandag 16 januari
Vandaag zouden we onze paspoorten gaan ophalen en nog 2 nachtjes in sihanoukville slapen met Steph en Jasper. Onze paspoorten weer terug gekregen en toen richting het zelfde hostel als de vorige keer in Sihanoukville. Dus ook hier weer mega veel potje poolen gespeeld, het voelde als een toernooi tussen de mannen. Steph en ik lagen heerlijk bij het zwembad te niksen. 's Avonds opzoek gegaan naar een cheap eettentje. Geslaagd. Een lekker lui dagje bracht ons vroeg naar bed.

Dinsdag 17 januari
Vandaag willen we naar een national park met z'n 4tjes. Een tuktuk aangehouden en een ja/nee spelletje gespeeld over de prijs. Maar we hadden een dagprijs afgesproken, bij de vreselijke kerel. Maar he, we hebben elkaar. Na een lange rit stoppen we ineens bij de Headquarters, mmmm dat was niet de afspraak, wij willen naar de ingang van het national park. Hier MOETEN we nu een boot of een tour nemen. Nou nee bedankt. Wij willen naar de ingang, ohja ineens wist meneer de tuktuk niet waar de ingang was, dat was HEEEEL ver weg zei hij. Nou dan lopen wij wel naar de ingang. Nou meneer kwam achter ons aan in zijn tuktuk. Schelden, zeuren, tieren, nou weet je wat rij ons dan naar deze kant. OKE meneer ging akkoord, maar na een paar km, stopt hij ineens, want hij had zogenaamd geen gasoline meer. nou prima wij stappen wel uit en gaan lopen. En ineens kon hij ons inhalen en voor ons stoppen, je gasoline was toch op ?! Raaaaaaar verhaal. Hele woorden wisseling gehad met deze vreselijke man. 5 dollar gegeven en snel wegwezen jij!!!
Wij in de bloedhitte z'n 6 km gelopen en nergens een ingang te bekennen. Gevraagd of mensen ons konden rijden, maar niemand verstond hier engels. Dus maar terug gewandeld en jaaa daar was ineens ons geluk van de dag. Een pickup truck stopte en wij mochten achterin stappen. Wiehoeeeee. helemaal terug gebracht naar de weg, waar we weer een tuktuk naar huis konden neme.n. Snel terug naar het hostel, na deze helse bloedhete ochtend. He maar we knunen zeggen ' lost in the jungle and a random pick up moment' .

Woensdag 18 januari
Lekker uitgeslapen. Op naar de volgende stad, Kampot. Na een klein ritje aangekomen in ons onwijs schattige Franse dorpje voor deze nacht. Met z'n 4tjes in hetzelfde hotel, klein stukje wandelen. Stadje een beetje verkend, erg leuk. Na een late lunch kwamen we terecht bij een tour. Om 17.00 zouden we opgehaald worden. Dit was een vuurvliegjes tour. Op een splinter nieuwe boot gestapt, we gingen de eerste vaart maken met deze boot. Stuk gevaren tussen de jungle dor, met de sunset op de achtergrond. Het werd als snel donker en tijd om richting de vuurvliegjes te gaan. Een boom VOL. Ook dit waren een soort kerstlichtjes in de boom, die aan en uit gingen. Op het dek zittend komt er een vliegje op Josh afvliegen, maar meneer zag er geen vuurvliegje in dus slaag hem keihard uit zijn beeld weg. BAM, vuurvlieg weg! Gelukkig heb ik hem nog wel even gespot voor hij een klap kreeg haha.
Terug naar het centrum, op bezoek bij een muziekschool voor weeskindjes... althans dat was het plan. Maar in de Lonely Planet stond tussen 18-21.00, nou best logishc dat kleine kinderen niet tot zo laat door de weeks muziek maken. Dus helaas waren de kinderen al onderweg naar hun bedje. Dan maar tijd voor SPARE RIBSSSS, Kampot schijnt hele lekkere spare ribs te hebben. TOP, heerlijk gegeten. Dit zou dan de laatste keer zijn dat we met z'n 4tjes uiteten zouden gaan, want wij gaan al eerder richting Vietnam. Wij vertrekken morgen al naar Ho Chi Minh.

Donderdag 19 januari
10.00 stonden we netjes klaar voor onze pick up, er kwam maar geen pick up opdagen. Dus de jongen van het hotel had gebeld, rond 11.00 ondertussen. ' Ja jullie pickup is al geweest...'' Nou nee, wij zitten hier al vanaf 10.00. Nou met moeite werden wij toch opgehaald en gebracht naar het busstation. Pas om 11.30 vertrokken we naar de grens van Vietnam. Vandaag gaan wij naar Ho Chi Minh. In een veel te vol busje gepropt bij de grens gedropt en daar moeten wachten op ons volgende vervoer. Van het ene mannetje naar het andere mannetje geslingerd want niemand wist wie er naar Ho Chi Minh moest rijden. Dik drama. Eindelijk weer in een overvolle minivan naar Ha Tien gebracht en daar weer een overstap op een grote bus. Gelukkig een sleeping bus met eigen bedje. Maar he, wat is een asiatische busrreis als je niet elke km stopt, om een local in of uit te laten .Niet normaal hoe dit ging. Eindelijk om 23.30 aangekomen in Ho Chi Minh, in plaats van 21.00-22.00.... Maar he we zijn er. Ahhh Shuttle busjes rijden niet meer... dus keihard voor de gek gehouden door alle taxichauffeurs, maar goed ik wil slapen!! En ohja NIEMAND spreek hier Engels.... HELP nu al moeite met deze stad. De Big city, Saigon, Show yourself tomorrow!

Vrijdag 20 januari
Vroeg ons bedje uit gegaan want er is een hoop te zien hier in HCMC. Als eerste op naar het histroy museum, mwaaah niet zo heel interessant. Maar he cultureel zijn we zeker. Daarna over een mega market gelopen en een paar dingetjes gekocht. Daarna lekker geluncht om daarna naar het WAR museum te gaan. Dit museum laat de oorlog tussen Vietnam en Amerika zien. Best wel heftig om hier beeld van te zien. Na deze drukke ochtend en middag terug gegaan naar het hotel. Deze avond zouden we namelijk met Erwin en Denise gaan meeten. Wij hebben hun in Laos al ontmoet en ook al met Oud en Nieuw op Dondet gevierd om daarna naar Siem Reap te reizen. Na Siem Reap zijn zij de andere kant opgegaan in Cambodja en nu dus beide weer in HCMC. Gezellig!!
Even wat rond gewandel en de bus naar Mui ne geregeld voor overmorgen. Dit moest wel aangezien het mega druk is wegens het chinese nieuwjaar, alle locals hebben dan 2 weken vakantie. Top bus geregeld.
Een tentje opgezocht om even flink bij te kletsen. Na vele verhalen toch even opzoek naar iets om lekker te gaan eten. Wandelend door de straten gingen Erwin en Denise even pinnen. Josh en ik werden in deze tijd uitgenodigd om bij locals aan tafel te komen zitten (midden op straat). Voor we het wisten werd er een biertje in ons handen geduwd en werd er ons eten aangeboden. Ook later werden Erwin en Denise uitgenodigd om erbij te gaan zitten. Elk slok werd er geproost, we moesten al hun eten proeven en bij elke laatste slok van je biertje kreeg je alweer een nieuwe. Karaoke skills eruit gegooid, zangers aan tafel, vrolijke locals, tafel vol eten en wij als blanke toeristen aan 1 tafel. Geweldige ervaring, een avond om nooit te vergeten!

Zaterdag 21 januari
Aii dat waren gister niet maar 2 biertjes geweest.... Vandaag wilde we naar de Vietnam tunnels om 09.00, alleen zat deze tour al vol. Dus terug om 14.00 voor de middag tour. Mooi kan ik mij noh een keertje omdraaien!
Een ontbijtje gescoord en we waren weer de oude. Op naar de Cu Chi Tunnels, deze tunnels zijn gebruikt tijdens de oorlog. Maar al gebouwt in 1940 en gebruikt en verder gebouwt rond 1965 (om en nabij). Hier kregen we een beeld van de valkuilen. De vallen in de tunnels of de bossen. Wat een heftige ''wapens'' zijn dit zeg. Wandeld door de bossen van geweld kwamen we bij een deel tunnel waar we zelf doorheen mochten kruipen. Aziaten zijn natuurlijk een stuk kleiner dan wij Europese lange. Dus dit werd een behoorlijke uitdaging. Rugtas op mijn buik gehangen en kruipen maar. Geweldig ervaring, of nouja geweldig, het is heel dubbel naturlijk om te realiseren dat dit al schuilkelders werd gebruikt. Heel benauwd en bezweet bij de iotgang van de tunnel. Bij het einde van de tour gekomen.
Terug in het centrum afgezet, lekker gegeten bij de street food market, kregen we toch een flinke after dinner dip. Lekker tijd voor ons bedje.

zondag 22 januari
Vandaag gaan we weer verder reizen nu naar Mui ne. Een klein dorpje aan de zee. Eind van de middag daar aangekomen in een prima hostel. We zitten voor het eerst in een dorm, stapelbedjes. Lekker cosy met z'n 12e op 1 kamer. Wat een gezelligheid. De grappen met Erwin en Denise bleven over en weer gaan. zo gezellig dat het al bijna 21.00 was en we nog moesten eten. Hapje gegeten en wat lekker te drinken gekocht en richting het strrand gewandeld. Dwars door alle dure resorts, maar we waren op het strand. Een veel te gezellige avond op het strand gehad, veel gelachen en gekletst over vanalles. Het was ondertussen 03.30,... whoepss de tijd vliegt. Tergu richting onze kamer, OHJA we liggen met 8 andere op 1 kamer. sssssssst! Natuurlijk zo stil mogelijk moeten door, even wennen hoor.

Maandag 23 januari Wekker ging, want het ontbijt is maar tot 09.30. De vrouwen waren netjes optijd bij het ontbijt. Maar Josh en Erwin samen... het zijn net 2 slome wijven. Na het ontbijt, echt heerlijk in het zonnetje liggen bakken bij het zwembad. Om 13.30 werden we opgepikt want we hadden een tourtje geboekt. Met een busje richting de bijzondere mountain, via een riviertje (lopend) om deze mountain heen gewandeld. Heel mooi. De volgende stop was een klein vissersdorpje, vol bootjes en werkende mensen. ohja en een stank van Vis haha. Hup dfoor naar de White Zandduinen. Stukje rtijden werd onsb eloond met een mega oppervlakte van wit zand. WAUW. heel mooi en heeel groot. Klein uurtje rond mogen wandelen en van de vergen afgeskied. Nouja eigenlijk niet, want je kwam amper vooruit, maar he het idee was leuk. Op naar onze laatste stop, de sunset. Uhm... ik bedoel de wolken. Helaas geen sunset voor ons. Wel een paar mooie rode zandduinen gespot. Terug bij het hostel lekker een late duik in het zwembad genomen om al het zand even weg te spoelen. Potje volleybal in het water gedaan, tijd voor voedsel.
Bij een schattig zijstraatje een heerlijke Curry gegeten en ja, mijn aller eerste glaasje Wijn van deze reis! Wijn in Vietnam is gelukkig lekker!

Dinsdag 24 januari
Optijd eruit om de ochtend zon te pakken! Aii mislukt, allemaal wolken. Dan maar spelletjes spelen. Rond 13.30 hebben we de bus naar Dalat. Optijd stonden we klaar, en ja hoor met de plekken weer gezeur. Heel gepraat, uiteindelijk toch voorin mogen zitten. Was dat nou zo moeilijk. Op naar Dalat. Na een bergachtige rit stapte we uit. Noooo het is hier koud. dat was langgeleden. Onze vesten gingen weer aan. Josh en Erwin hebben beide een Sim gekocht in HCMC, maar nul bereik gehad, dus dat gingen ze even controlen. Opgelicht!! Beide hebben ze een gebruikte SIM kaart gekregen. oftewel de MB's zijn op.... Shittiee, dat is balen. Helaas geen tegemoet koming gekregen van het bedrijf. Dus dag SIM. daarna gewandeld naar ons hotel toe. Top plekje, alles vrij nieuw. Tijd voor een douch. Uhm Josh, ik zie beestjes in het bed.... Ik ben heel erg van het controleren geworden, na de vorige keer. Maar, maar goed dat ik keek, want het was er geen 1! Het leken behoorlijk veel op bedbugs. Gelukkig kregen we zonder moeite de VIP kamer. haha is dat even geluk bij een ongeluk. Gesetteld in de nieuwe kamer tijd om de stad te bewonderen. Richting een kleine night market, gestrand bij een klein restaurantje. Prima gegeten. Toch lekker weer naar bed toe. zulke busritten zullen echt nooit gaan wennen. Reizen voelt alsof je elke dag keihard aan het werk bent. hahah Luxeeeee poezen!

woensdag 25 januari
Vandaag gaan we weer eens een scooter huren. Via het hostel geregeld en zelf een route bedacht op MAPS.ME. Als eerste natuurlijk het verste weg, een waterval te bereiken door een onverharde slingerweg. Aangekomen bij de Tiger Waterfall... mmm niet heel bijzonder. Hup daar gaan we weer, ohja de heen weg naar beneden, terug dus behoorlijk omhoof. De scooter van Erwin en Denise had hier behoorlijk moeite mee, de rook kwam van de scooter af! Na aardig wat moeite, toch gelukt. Opzoek naar een kasteel.... nou heel dat kasteel nooit gevonden. Maar het het was weer leuk om te scooteren en een mooie route. Daarna een kunst gallery bewonderd. Kunst op doek door middel van draden, heel knap. Toen tijd voor een koffie plantage. Deze koffie komt van wezels. Wezels eten de noten op en poepen deze vervolgens weer uit, waarbij alleen de bonen voor de koffie eruit komen. Deze worden uitgezocht en gebrand tot koffiebonen. Bijzonder manier van koffie maken. Je drinkt eigenlijk gewoon wezel poep. En het is ook nog eens behoorlijk duur. haha
Na een kopkoffie een late lunch. Darna wilde we nog naar een Crazy house, was helaas dicht. Een leuke en lange scootertocht achter te rug, tussen de regendruppels, kou en zon door, maar zeer geslaagd. Tijd voor diner, de straat die we uit hadden gezocht was blijkbaar populair. Gelukkig toch nog ergens een plekje unnen krijgen. Ook wel een prive boven ruimte, TOP! Erwin en Denise warren zijn bekenden tegengekomen en daardoor hebben we nog een hele avond volgekletst.

Donderdag 26 januari
's ochtends nog een scooter toch gepland. Eerst geld pinnen. zo'n 20 ATMS gehad, maar je kan maar 3.000.000 Dong pinnen, wat zo'n 125 euro is. Agh moeten we helaas aan geloven. Op naar de kabelbaan. Hoog de bergen in gereden aangekomen bij een liftje. Dwars door de mooie natuur en weer terug. Erg mooi uitzicht gekregen in deze lift! Even uitgestapt aan de overkant en weer terug gegaan. Op naar een waterval, een heel park leek het wel. Met een rodelbaan tussen de natuur naar beneden gegaan, daar beloond worden met een mooie natuur. Een wandelroute gevolgd tussen water en natuur door. Tijd vertoeft in dit gebied, tijd voor lunch. Geen woord Engels.... Koud eten, nee nee wij eten WARM! Terug die keuken in met dat eten. Wauw wat een arrogante straalde er van deze mensen af. Nou okay het smaakte mwah. BAM Jamilla gooit even haar bord van Tafel af, hahahha. Al mijn rijst op de grond! Kan ook alleen mij overkomen, na al dat gezeur. Onhandige kluns. Nou niet alles afgerekend maar dat werd geaccepteerd.
Op naar het hostel, want om 16.00 hebben we onze pick up voor de nachtbus naar Hoi An. Nog even een flinke boodschap gedaan om de busrit door te komen van zo'n 16 uur....
Alles klaar en gaan, om 1700 vertrok de bus. Prima plekje gelukkig. Tijd voor wat films. Zo gaat de tijd snel en wordt je vanzelf moe en duf.

• 20 Februari 2017 - 10:06

Rob:

Check, Gelezen, Top...dank u....
    Fijn om te lezen dat het goed gaat Kids!!!