Van Chiang mai, naar Pai, Chiang RAI en Laos - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Jamilla Hof - WaarBenJij.nu Van Chiang mai, naar Pai, Chiang RAI en Laos - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Jamilla Hof - WaarBenJij.nu

Van Chiang mai, naar Pai, Chiang RAI en Laos

Blijf op de hoogte en volg Jamilla

15 December 2016 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Dinsdag 6 december :
Lekker rustig wakker geworden, vandaag zouden we lekker rustig aan doen. Na een mega lange wandeling opzoek naar voedsel, hadden we eindelijk iets gevonden. Nou ik kon eindelijk zitten en mijn humeur werd weer beter. Sorry Joshua. Tijdens het ontbijt een handige offline map gedownload, zodat we niet meer zolang naar iets hoefde te zoeken. We gingen een wandeltochtje maken langs tempels, scholen en van alles. Van vrienden hadden we de tip gekregen om een scooter te huren bij AYA service, deze service zou namelijk jou backpack van Chiang mai naar Pai brengen, wanneer jij dit met de scooter doet. Top doen we. Een flinke zoektocht gehad naar dat bedrijf, en wat was het warm!! Nou we waren er..... nooooooo hebben ze geen scooters meer. Help! Reserveren kon ook niet. Ik wil niet meer lopen, duurde ons bijna een uur. Gelukkig konden we terug gebracht worden, hell yeah we need that!
Bij t hotel lekker zitten niksen met een biertje erbij, wat je hier pas na 5 uur kan kopen in de 7eleven. Toen maar de scooter service gebeld of er al een scooter zou zijn en ja die hadden ze. Snel onze backpack ingepakt, zo dat we in onze rugtas een dag konden overnachten. Hup die kant op gegaan. Nu lekker met de taxi erheen gegaan. Nou kies maar een scooter uit, wat een bedrijf is dat hè. We betalen echt amper wat om per dag die scooter te mogen lenen, verzekering erbij, diefstal schade etc. Okay daar gaan we dan... Joshua ging de eerste keer rijden.... ohhhh up schat, LINKS!! Dat rijdt raar. Even wennen, maar dat ding rijdt als een beest. Met een Doppie van een helm op ons koppie gingen we 80 km per uur, whiehoeeeee.
In de avond lekker hapje gegeten en voor het slapen gaan nog even geskyped met het thuisfront, in de -2 graden, ach verschil moet er zijn.

Woensdag 7 december
Vroeg uit de veren want we gaan naar Pai. Daar ging ik hoor op dat ding, dop op Mn kop. Bizar. Onderweg zouden we een aantal stopt maken bij beziendswaardigheden. Na een mega end rijden eindelijk de eerste waterval op de bordjes, hup rechtsaf. Er ging een Thais mannetje ons voor om de weg te wijzen, deze weg zou 4 km rijden zijn en nog 80 meter lopen, nou prima, leuk doen we. Oei dit soort wegen hadden wij ons niet voorgesteld, maar we laten ons niet kennen. Doodeng volgende wij netjes het mannetje, waar gaan we heen? Waar is iedereen? Waar is het normale pad? Uhmm Joshua... ach vertrouwen namen we in hem, overigens liep het met een mes op zak. Door de jungle, haalde hij met het mes alle takken netjes opzij voor ons. Nou lekker dan, een inimini watervalletje... veel te lief natuurlijk van die man. Na 2 min waren we er weer weg, nu opweg naar de ECHTE waterval.
Wauwwww wat was dit mooi!! De mok fah waterfalls. Even gezwommen, geklommen en we gingen weer door, aangezien we nog niet op de helft waren. Nog evengelucnth, maar mijn benen gingen nu toch ech verzuren. Nou laten we dan in 1 rechte weg door rijden, uhm rechte weg is niet haalbaar hier, ik bedoel door middel van alle haarspeldbochten zo snel mogelijk naar Pai te rijden. Langs de memoriaal bridge bijna bij ons homestay, nusnha. Veel te schattige plek, een bamboe hutje was ons onderkomen voor de komende drie nachten. Maar au het bed was net een blok beton. Maar hè de locatie is te schattig. Een veel te vriendelijke baas heette ons heel erg welkom, met veel informatie en hielp ons zelfs om onze backpack op te halen in het centrum.
Lekker even gesetteld, gerust en daarna richting stadje Gegaan. Taxi?! Nou nee hoor die heb je in Pai niet.. Rafi wij willen een taxi, you have scooter?! Nee rafi wij drinken bier, oh, i Will call you a taxi, 20min. Ja is goed, wij wachten. Aangekomen in t centrum hebben we heerlijk streetfood gegeten. Later in een tentje gaan zitten met onze eerste Bucket. Zoveel nieuwe mensen ontmoet deze avond, dat gaat zo snel en makkelijk tijdens deze reis. Helemaal gezellig. Whoepsiee 3 Buckets verder...

Donderdag 8 december
Aii toch een kleine kater opgelopen, maar gelukkig niet doorgehad hoe hard ons bed was. Met de scooter snel richting centrum om een katermaal te scoren. We te doen en zien vandaag? Het plan was om naar een hotspring te rijden, daar gingen we. Naar rechts, Siagnam hotsprings. Nog 5km rijden... je bedoelt overleven! De weg was weg, zulke steile wegen dat je niet zag hoe hij af liep.
In de warme hotspring, hadden Joshua en jamilla het na 10min alweer gehad. Haha typisch. Weer lekker terug gereden en gerelaxed bij t hutje. In de avond zouden we een hapje gaan eten met een collegaatje van mij, die we in Bangkok al waren tegengekomen tijdens de fietstocht.
We hadden even geen zin in Thais eten, dus gingen we naar burgers queen. Heerlijk een burger met patat, top. Nog een kleine drankje en toen op de scooter terug naar onze heerlijke plank.

Vrijdag 9 december.
We hadden een tour geboekt vandaag. Opgehaald om 0945, er kwam een busje dat nog net niet uit elkaar viel. De buschauffeur was de eerste dikke Thai die we hadden gezien, dus dat maakte een hoop goed. Vol busje op naar de Lod cave, wooow dat duurde lang. Nu maar hopen dat deze cave de busrit goed maakt! Hollyyyy wat was dit groot en bijzonder om te zien. Lopend en deels met een bamboe bootje gingen we door de donkere grot.
Na de lunch de volgende stop, de hotsprings, oh als het maar niet dezelfde als gister is... en ja hooooor het was precies die wij gister hadden gezien. Nouja scheelt weer, hoeven we ons niet om te kleden. Daarna een watervalletje gezien, enig.. mega klein, maar gezien. De dag zouden we afsluiten met een dunste op de canyon. De dunste zou om 1740 al zijn, als we maar optijd zijn!! Een kleine wandeling omhoog, emaal aangekomen op de canyon werden we beloond met een prachtig uitzicht. Heel mooi, klein beetje cloudy maar een mooie zonsondergang.
Thuis lekker omgekleed en richting centrum op de scooter. We wilde hierna toch nog een nachtje Pai bijboeken, maar dan in t centrum. Even luxe, dus ergens binnengewandeld en geboekt voor de volgende nacht.
Optijd weer terug naar huis om een spelletje skipbo te winnen.... fail! Joshua was beter.. toch denk ik dat hij vals speelt!

Zaterdag 10 december;
We hadden besloten om een dagje rust te pakken. Een tas vol was weggebracht, backpack naar ons nieuwe hotel gebracht, op naar de white buddha on the Hill. Mooi uitzicht kregen we ervoor terug. Maar nu wilde we toch echt even naar een zwembad. Heerlijk langs het zwembad gelegen en niks gedaan. Hierna naar onze schone was en eindelijk richting een luxe kamer. En wat was deze douche genieten!
De scooter optijd terug gebracht, whoeps half uurtje voor het inleveren nog even de standaard kapot gereden. Ging allemaal gelukkig goed, handig zo'n verzekering.
We wilde toch nog een keer een burger, dus hup richting burger queen. Old school vier op een rij zitten spelen. Ik ging nog even naar het toilet voor we weggingen en Joshua ging alvast afrekenen. Kom ik daar ook aangelopen, is hij in gesprek met die Nederlandse eigenaar. Geen idee hoe het gesprek erop kwam, maar drie keer raden waar deze man had gewoond?! .... op de ohmstraat in denhaag, nooou hoe toevallig!! Ik had weer even een gemis van thuis, maar dan ook maar echt heel even.
Nog even langs een kroegje, want ja hè we konden allemaal drinken, want we hadden een slaapplek in de stad. De mix drankje waren maar 40 baht, wat ongeveer 1,20 euro is.. tja kunnen we niet weigeren. En in Nederland doen we ongeveer 1/3 Aan alcohol erin en 2/3 fris, nou hier gaat het gewoon andersom. Woo die zijn sterk! Nou je raad het al, dat werd achterste voren binnenste buiten naar huis.

Zondag 11 december ;
Beetje brakkig moesten we er toch optijd uit, want we zouden de bus richting Chiang mai nemen. Onze volgende stop wordt namelijk Chiang Rai, maa daar kom je via Chiang mai. Hup die minivan in, een rit van 3uur tegemoet. Dit blijven bizarre ritjes, aangezien er geen ene weg recht is. Ag top, schommelend met een kater in de bus, eindelijk aangekomen in Chiang Mai. Hier zouden we 1 nachtje blijven om daarna de rit door te zetten naar Chiang rai. In het hotel aangekomen, hadden we vrij snel een über besteld, wat zijn die handig zeg. Een uber is een taxi die je kan bestellen via een app op je telefoon, die er dan binnen 10min zijn. Veel goedkoper en je kunt de auto die jou komt ophalen volgen via een app, vet handig.
In het centrum was er weer de sunday market, woow dat is alweer een week geleden dat we hier liepen. Een terrasje opgezocht en een bak koffie genomen om vervolgens mensen te kijken, heerlijk.
Terug in t hotel heeft Joshua mij weer verslagen met een potje rummikub. In dit hotel hadden we een top matras, is het kussen net een blok beton. Hoe is het mogelijk, nouja dan maar op een handdoek slapen.

Ohja ik ben mijn eerste item vandaag verloren, mijm Enige warme vest, shittie. Hopelijk kan ik snel iets nieuws vinden!!

Maandag 12 december;
Met de uber naar het busstation, want onze bus naar Chiang rai zou om 1030 vertrekken. Een bus vol locale en een Nederlands stel, waar wij mee in contact kwamen. Daar gaan we weer, een busrit van 3,5uur. Om 1400 eindelijk aangekomen in Chiang rai, gingen we met de offline map richting ons guesthouse, ben.
Elke avond is er in Chiang rAi avond markt. Op naar de markt dan maar, na een kleine wandeling kwamen we tussen de meuk. Gelukkig was er een heel groot plein met tafels en stoelen met daar om heen allemaal eet kraampjes. Heeerlijk!!! Tijdens het eten kwamen wij het stel uit de bus weer tegen en zijn we samen een beer tower gaan drinken. Jaaaa ik had eindelijk mijn beer tower kunnen bestellen. Dit is een toren van 3 liter bier!! Na een avond heerlijk Nederlands praten en borrelen, een aantal tips en trucks uitgewisseld te hebben, kwamen tot het idee om na Chiang Rai samen verder te reizen naar Laos.

Dinsdag 13 december;
Lekker optijd aan het ontbijt. Want om 0900 zou er een scooter voor ons klaar staan. Naar onze eerste stop gereden, wat rong khun - white tempel. Super optijd want er liep nog maar een handje vol chinezen. Wat een megaaa mooie tempel is dit! Helemaal wit van buiten, met een brug en alles eromheen. Na deze tempel richting Black house - baandam gereden. Het tegenovergestelde van wat we net zagen. Een heel terrein vol zwarte huisjes vol met dierenhuiden en skeletten.
Weer de scooter opgestapt, want we gingen naar een thee plantage toe. Een lange maar mooie trip langs bijzondere natuur, eindelijk aangekomen bij choui dong tea plantage. Hier werden we beloont met een ice tea en een prachtig uitzicht. Voldaan gingen we de lange rit weer terug.
In de avond zouden we onze plannen voor Laos gaan delen met Jasper en Stephanie. Toch nog even een rondje over de markt opzoek naar een nieuw vest, leverde niks op. We zijn ook wel gierig aan het worden hier in Thailand. Die Thaise baht, klinkt ineens heel duur.
Toen maar lekker aangeschoven bij Jasper en Stephanie om te bespreken wat we wilde doen morgen. Een ding was zeker, we nemen de slowboat.
Maar hoe daar te komen? Nou met een bus naar Huay Xai, daar een nacht slapen, dan de slowboat naar Pakbeng, daar een nacht slapen en dan weer de slowboat naar Luang Prabang. Nou top, dat gaan we doen!

Woensdag 14 december;
Een vroege ochtend wandeling richting de taxi om de bus te pakken. Om 1000 zou de bus vertrekken naar Huay Xai, net over de grens van Laos. Deze bus is nog vrij onbekend onder de toeristen, want we zaten er met z'n 8e maar in.
Bij de Thaise grens uitstappen, een stempel halen en je paspoort laten zien, over de grens weer in de bus stappen, vervolgens met de bus over de friendship brug, naar de grens van Laos. Daar weer uitgestapt om een VISA te krijgen. Met debus naar het station gebracht en vanuit daar met zn 4tjes een taxi naar het hotel. Toen bij de haven alvast tickets voor de slowboat gekocht, want je weet nooit hoe vol die kan zijn.
Daarna lekker gegeten, gedronken en Nederlands gelult. Heerlijk genieten.

De foto's volgen snel!!

Willen jullie ons volgen over land en zien waar wij stoppen?!
Bekijk dan deze link en maak een app aan om dit te kunnen zien!
Follow me on my trip 'azie' at https://www.polarsteps.com/JamillaHof/56969-azie?s=433f7758-6ac8-448e-a637-f73fb72002f1
OF download de app polarsteps en zoek ons op!!

• 15 December 2016 - 15:05

Dorine:

Hoi hoi,
    Wat hebben jullie al veel gedaan zeg ! Geweldig ! Veel plezier op de slowboat. Xxx

• 15 December 2016 - 21:02

Richard:

Harstikke leuk om jullie verhalen te lezen, geniet ervan!! (maar dat doen jullie wel ;-))
    Liefs Richard

• 17 December 2016 - 08:35

Georgette Kempink:

Geniet van jullie trip en samen op pad zijn. Lieve groet, Georgette