Luang Prabang, vang Vieng, vientiane en pakse - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Jamilla Hof - WaarBenJij.nu Luang Prabang, vang Vieng, vientiane en pakse - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Jamilla Hof - WaarBenJij.nu

Luang Prabang, vang Vieng, vientiane en pakse

Door: Jamilla

Blijf op de hoogte en volg Jamilla

29 December 2016 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Donderdag 15 december
Rustig ontbeten, want we hoefde pas om 1030 bij de boot te zijn vandaag. Een goed plekje uitgezocht op de boot, zo ver mogelijk van de motor vandaan.
Wat waren wij nieuwsgierige naar deze trip op de boot, de verhalen over een houten kont krijgen vielen al gauw in het water. Wij zaten lekker op bus stoelen. Bootje prop vol, schoenen uit en daar gaan we. Dit was al gelijk een heel stuk fijner dan in de bus zitten. Geen geslingerd van links naar rechts. Een rit van zo'n 5,5uur over de mekong. Wat een prachtige natuur om ons heen!!
Uren kletsen,slapen, spelletjes spelen, natuur kijken verder, kwAmen we aan in Pakbeng. Dit was een stop voor alleen de nacht. Wiehoeee we hebben de eerste regendruppels van Azië gevoelt! Haha.
Na deze trip behoorlijk gesloopt en Josh nog een beetje ziekjes, zijn we lekker vroeg gaan slapen.

Vrijdag 16 december
0630 mijn overheerlijke wekker gaat. NOT. Enige moeite met opstaan, spullen gepakt en naar de boot gewandeld om alvast een plekje te bemachtigen. Josh en steph bleven om de boot en Jasper en ik gingen ontbijt en lunch halen.
Om 08:30 zou de boot vertrekken, nou mooi niet. Ze propte de boot bommmetje vol, met ongeveer 105 mensen bij elkaar, op naar Luang Prabang. Deze rit zou nog eens 7uur duren. Whaaaaat zooooo lang? Ja helaas, zo lang. Gelukkig verliep alles weer soepel, kletsen, slapen, spelletjes spelen en mooie natuur bewonderen. Eindelijk kwamen we in Luang Prabang aan. We zaten met zn 4tjes weer in hetzelfde hotel. Dus vanaf de haven een tuktuk gepakt, moe en gebroken. We dachten lekker opfrissen, maar noooo onze kamer zat naast de receptie. Ik wil boven, ik wil rust en Josh is ziek, dus ik moet dat gewoon. Haha leg dat maar eens uit met handen en voeten aan iemand die geen Engels kan.... nou uiteindelijk kwam de baas en we zouden morgen naar boven mogen, prima!
Josh bleef in de avond lekker thuis en ik ging met Jasper en Stephanie richting de night market. Wat een verschil was dit met Thailand zeg, veel gemoedelijker, rustiger en minder opdringerigheid van de verkopers. Ag ja ik zocht dus nog steeds een warm vest, want ook hier was de temperatuur in de avond flink afgenomen. Dus lange kleding was geen overbodige hier. Yess hier kunnen we afdingen, nou Mil doe je best. Wiehoeee gelukt, ik heb een zwart vest, met de tekst "same same", "but different". Deze woordjes zijn de woordjes voor de local verkopers, geweldig. Maarja beter dan dit hadden ze niet.
Even een hapje gegeten, want niet smaakte en ik keerde lekker ter naar mijn zieke Joshua!

Zaterdag 17 december
We moeten een was doen!!! Na wat uitgeslapen te hebben, de was weggebracht te hebben, zijn we een wandeling gaan maken. Josh is gelukkig weer een beetje beter.
Langs allemaal tempels, ben nu al tempel moe... maar goed mag de pret niet bederven, we lopen gewoon door. Uitgekomen met een hele mooie lange bamboe brug, prachtig beeld. Ook liepen over de brug de vele monniken die in Luang Prabang leven, dit leefde mooie beelden op. Volgens Josh zijn alle monniken voor Nederland... *lees; hun kledij is oranje*.
Wat een rust kregen we eindelijk na al die dagen reizen met de bus en slowboat.
In onze nieuwe kamer, met balkon, lekker spelletjes zitten doen, want het weer is niet super vandaag.
Met Jasper en Stephanie weer eventjes een avond spelletjes gedaan. En wij maar wachten op onze was, we hebben echt nul kleding stukken meer!! Yes i Think sis a clock.... jaja. Maar goed fine. 1800, noo i think eight a clock. Ohja nee helemaal top. Noooooo, morgen ochtend zijn we de eerste. Aghvooruit, het is niet anders. Josh doe jij je zwembroek aan doe ik Mn bikini, vast warm genoeg! Haha grapje, gelukkig nog iets bij elkaar gesprokkeld. Gelijk op de night market maar een lange broek erbij gekocht, want tja, die bikini (korte broek) is toch net even te fris.
Stukje gewandeld over de verlichte bamboe brug, bizar dat bamboe zo stevig kan zijn over een eind van ongeveer 50 meter!
Eind van de avond, de market was afgelopen, dus druppelde wij ook lekker optijd ons bedje weer in.

Zondag 18 december
Uitgeslapen, wiehoeeeeee. Even langs de supermarkt voor een flesje drank, want Jasper zei dat het daar niks kosten. Zo gezegd zo gedaan, die is voor vanavond!
Toch hadden we vandaag eindelijk Even een workout nodig, een snel,e training erdoorheen geknald. Whoeps wij hebben langs niet gesport, dat voel je wel haha. Maar topmalmonze spieren weer even wakker geschud.
Richting de avond kwam "karma" de hoek om, jamilla voelde zich niet lekker worden... is Josh net weer beter, begin ik raar te doen. Het werd ons wel duidelijk dat we eventjes de alcohol moesten laten staan, okeeeeee vooruit.
Om 1740 zou ongeveer de zon ondergaan. Dus zijn we de heuvel opgeklommen, waarbij de terecht kwamen tussen alle inmini Aziatische toeristen, het was gekke huis hier. Maar het scheelt dat wij wat langer zijn en boven hun uitkwamen om een foto te maken.
Nog even een ordinaire hamburger gegeten en toen lag ik er helemaal af. Zoveel keelpijn had ik, ik denk dat die airco niet altijd mijn beste vriend is...

Maandag 19 december
Even kijken hoe ik wakker zou worden.. of nouja wakker zou worden, ik heb geen oog dicht gedaan... ach hè daar gaan we gewoon weer. Vandaag wilde we naar Khuangsi waterfall, maat hoe? Nou Jasper en Stephanie wilde ook dus laten we een tuktuk delen. Top. We kwamen aan in een heel schattig dorpje, entree betalen voor de waterval, maar ja hè waar hoef je nou niet te betalen. Via een berenopvang liep je richting waterval. Deze opvang was voor beter die gered waren uit de kleine kooitje, waarbij zij werden gebruikt voor dierproeven.
We hoorde in de verte al de waterval stromen, dus wij op het geluid af. Waaaaaaauw, groot, blauw, mooi, bijzonder!! En we bleven het maar volgen, want waar kwam dit vandaan? Ik heb nog nooit zoiets moois en bijzonders gezien als dit. Eindelijk bij het begin van de waterval aangekomen, heb ik mijn ogen uitgekeken. Niet normaal hoe, dit hadden we niet willen missen.
De zon kwam eind van de middag door en we zochten een mooi plekje op in de zon.
S middags hadden we al een restaurantje uitgezocht om in de avond te gaan eten. Wij daar aangekomen, en jaaaa hoor zitten Jasper en Stephanie daar ook. Dit werd echt te toevallig, we overleggen niks, en steeds zitten we bij hetzelfde. Luang Prabang is echt wel een stuk groter dan alleen ons hotel of precies dit restaurant hoor, haha. Maar weer dezelfde interesses, heel leuk. Na het eten zijn Josh en ik samen nog een drankje gaan doen, om zo de laatste avond Luang Prabang af te sluiten.

Dinsdag 20 december
En ja hoooooor, deze ochtend hadden we precies dezelfde tijd en dezelfde minivan naar Vang Vieng het party plaatsje van Laos. Weer een lange rit van 5uur in de bus. Deze keer werd een bijzondere rit, ik was een niesmachine deze rit, ja je keest het goed een NIES. Waar kwam dit ineens vandaan? Ik heb letterlijk zo'n 3 wc rollen op geniest.... ben ik verkouden, heb ik hooikoorts? Wat mankeer ik dan ineens. Haha. Ondertussen ook al 10 hernia's opgelopen van het niezen en hoesten, maar ach zo'n minivan, niemand zal er last van hebben toch..?! Sorry Guys!
En ja ook deze keer hebben we hetzelfde hotel. Geweldig. Dit was wel een drankje waard. Beneden bij het guesthouse spelletjes zitten doen, om vervolgens samen uiteten te gaan. Rondje centrum gedaan en ja hoor ik bleef weer heerlijk mijn niesbuien uitte. Lekker gegeten, maar hierna was ik toch echt doodop van al dat niezen.

Woensdag 21 december
Wij moeten als eerste naar een pharmacy!!! Allergie pillen gehaald. Vandaag gaan we lekker bakken in de zon. Een heel mooi paradijs plekje opgezocht, aan het water, met een prachtig uitzicht van bergen. Hier hebben we de hele dag heerlijk niks gedaan.
Jamilla gaat gezond doen, tijd voor een smoothie!! Jaaaa hoor ligt de stroom er in heel vang vieng af. En dat omdat de guesthouses teveel stroom gebruiken. Top dit haha. Daar ging mijn Healthy plan.
In de avond zouden we weer samen eten en deze keer was het tijd voor een Aussie burger!! Het duurde even, maar hij was heerlijk!!
We wilde toch nog even de stad bekijken, hoe zou HET nachtleven hier nou zijn?! Het duurt sowieso allemaal maar tot uiterlijk 0200, zou Nederland eens moeten doen. Optijd pieken en vroeg naar bed! Nou wij hadden THE Place to be gevonden hoor. Het stond hier stampend vol met Koreanen. Wat kunnen deze mensen los gaan op oude hitjes, daar zijn onze techno moven niks bij. Na een klein uurtje hadden we het gehad, tijd om naar bed te gaan.
Ik voel me soms zo oud, we liggen bijna elke avond rond 11.00 in ons bed haha.

Donderdag 22 december
Van daag gaan we scooteren. Op naar de water cave, stukje rijden, stuk gewandeld door een local dorpje. Zwemkleding aan, gingen we op een band door het ijskoude water de cave in. Donker dat het was, maar gelukkig een lamp op ons hoofd zodat je nog wel iets zag. Hele leuke ervaring was dit!
Op de scooter alweer terug want we wilde heel graag tuben. Dit is een kroegentocht in een band over de rivier. We hadden afgesproken met wat mensen die we eerder hadden leren kennen. Met z'n 6e hup het water in en ja hoor de eerste kroeg was al na 10 meter, nou kom eruit hebben wel zin in een biertje. Er werd een touw richting ons gegooid en zo konden we onszelf naar binnen halen. Een potje beerpong was de opening van dit avontuur. Al snel na ons volgde er vele backpackers, de sfeer zat er goed in. Zoveel nieuwe mensen leren kennen, verhalen en avonturen gedeeld, erg leuk! Het was tijd voor de volgende kroeg dus hup op de band het water weer in. Was de volgende kroeg ook op zo'n 10 meter verder, nou okee, lets go! Weer een spel gespeeld, en washebben we gelachen! Laten we verder gaan, besloten om de derde kroeg over te slaan om toch eventjes op dat water te zijn. Whoepsss verkeerde keuze.. een bord : 2km eind... uhm is dit slim geweest? Neeeee want er waren geen kroegen meer en wij moeten nog 2 km op het water en het is al 1700 uur, ooooohno! Maar gelukkig gehaald voor het donker.
Na het tuben waren we toe aan een warme douche. Daarna zijn we nog heerlijk gaan eten met zn alle om deze geslaagde dag af te sluiten.

Vrijdag 23 december
De bus naar vientianne was geboekt, en je raad het al, weer met Stephanie en Jasper samen in dezelfde bus. Vientianne is de hoofdstad van Laos, een rit van 3uur. Deze keer hadden we een ander hostel en gingen we bij aankomst ieder onze weg, om natuurlijk in de avond weer te meeten haha.
Kom we moeten lunchen Josh, Ag eentje gevonden, nou besteld. Krijg ik mijn eten en het eerst wat ik ruik is vis... Aii dat is mijn Allergie, vis. Al zit ik al sinds dag 1 onder de vlekken van de vis, omdat ze hier alles, maar dan ook alles in visolie klaar maken! Maar goed wie weet kom ik er overheen. Gerecht geruild met Josh, was die van hem niet te eten, whoeps, sorry schat! Snel weg hier.
Tijd voor een goede bak koffie!! Zo die was top, heerlijk niks zitten doen in de middag. Een stuk beter dan al die poeder zakjes koffie bij het hostel.
In de avond met zn 4tjes over de night market gewandeld en daarna lekker snacks genomenop de food markt en geëindigd met een potje skipbo!

ZaterdG 24 december
Vientianne de hoofdstad van Laos, daar moet wel iets te doen zijn toch?! Nou nee, als je een beetje doorstapt heb in een halve dag de hele stad gezien. Agh prima, wij naar de "arc de triomf", alles is hier Frans.
Wij willen zwemmen, niks doen! Opzoek naar een zwembad, nou dit werd de grap van de dag hoor. Hahahah. Swimmingpool? Yes there there.. hahahaha ja hoor een leeg vervallen zwembadje krijgen we te zien. Hoe ga ik hier zwemmen dan vriend?! Helaaaas. Na meerder plekken te hebben gehad, eindelijk een openbaar zwembad gevonden. Het oude wedstrijd bad van 2009. Prima, ik kon liggen op een overheerlijk harde plank....
na wat vitamine stralen te hebben opgevangen kwam bij ons een klein besef momentje, dat het kerstavond was. Maar hè we blijven Hollanders, dus het was tijd voor goed lekker en veel voedsel! Via TripAdvisor een tapas tent gevonden, top daar gaan we heen. Super fijn om eindelijk eens in een restaurant relaxed te kunnen zitten en bedient te worden. Heerlijk zitten eten, voor Aziatische begrippen, heel duur zitten eten. Zeer tevreden, met nog steeds geen kerstgevoel, maar het buikje is rond.
In de avond zouden we meeten met steph en jasp, op een plein waar een feest was. Vol Aziaten, maar dat moet lukken wij als Hollanders er tussen, wij zien elkaar wel. Nou mooi niet hoor, zonder WiFi ben je nergens op dat moment. Dus maar terug gegaan naar ons hostel en daar samen, alleen, met z'n twee en onze 640ml bier kerstavond "gevierd"!

Zondag 25 december
Yeaah eerste kerstdag, nou nee nog steeds geen kerstgevoel. Een karig ontbijt bij het hostel. Aaaah ik kan geen scrAmbled egg en toast meer zien! En vergeet niet de ketchup bij elk gerecht. Nou goed het ontbijt zat erin. Laten we vandaag lekker niks doen, want vanavond om 1830 worden we opgehaald met de sleeping bus.
Weer heerlijk op mijn harde plank bedje bij het zwembad gelegen, zo fijn dat hout.. not.
Een late lunch zouden we samen met Stephanie en Jasper hebben, want vanavond gingen we weer ieder onze eigen weg. Na de lunch elkaar gedag, toch gek hoor. Twee weken geleden kenden we elkaar helemaal niet en wij reizen nu alweer twee weken samen, bizar snel gegaan! Maar de tijd vliegt als je het leuk hebt. Misschien komen we elkaar nog in Vietnam tegen en anders sowieso in denhaag, want na hun reis gaan zij in denhaag wonen. Ook weer heel toevallig haha.
Op naar de sleeping bus, met de tuktuk naar het station, bom vol. Josh wilde even een kerst gevoel creeeren bij de mensen in de tuktuk en bedacht om kerstmuziek op te zetten.
Oké... een sleeping bus.. slapen... een uitdaging, plat in een bus proberen te slapen, maar kom maar op. Ja right wij zijn 1,80m, geen Aziatische mensen!!! Mega kleine bedjes, maar het is niet anders. Lekker lepeltje lepeltje. HELP!! Dit wordt een helse rit. Misselijk als wat, mijn maag gewisseld met mijn hersenen. Eindelijk stopte de bus even, ik eruit alles weer op z'n plek geschud. Nou poging 2... gelukkig verliep dit iets beter. Met bijna geen slaap kwamen we om 0700 aan in Pakse.

Maandag 26 december
Gelukkig hadden we al een hostelgeboekt dus hoefde we alleen maar de navigatie te volgen. Omdat wij zo vroeg waren, konden wij het monniken ritueel meemaken. Hierbij lopen de monniken in een lijn over straat langs mensen die hun dan rijst geven. Bijzonder.
Aaaah jes we kunnen direct naar onze kamer toe. Heerlijk geslapen op een kussen van beton, maar hè ik was toch moe!
Om 11.00 gingen onze luiken open en werd het tijd voor een ontbijt. Om de hoek een top plek gevonden, heerlijk Frans ontbijt, stokbroodje goed gevuld.
what to do in Pakse? Uhm niet zoveel. Dit is een tussenstop, om makkelijk door te gaan naar het zuiden.
Agh we gaan lekker spelletjes doen, kletsen, mensen ontmoet. Zo snel gaat dat, het was gezellig en voor we het wisten gingen we met zn 10e uiteten. De dag was voorbij gevlogen.

Dinsdag 27 december
Weer een top ontbijt gehad, buikje rond. Vandaag gaan we dan wel scooteren om de dag door te komen. Zo'n 40km afgelegd naar de eerste waterval. Wauwe dat was weer een mooi plaatje.
Op naar de tweede watervAl, weeer entree betalen, tja waar niet?! Komen we bij deze waterval een bekende tegen, Daan die we al eerder bij het tuben in Vang Vieng hebben ontmoet. Toevallig! Dat was het leukste moment, want de waterval was niet zo bijzonder.
Laten we verder gaan, langs wegen waar de koeien overstaken, de honden op de weg lagen en de kids langs de weg speelde. Weeeeeer entree, Agh fine. Deze keer een schattig dorpje om de waterval heen. In dit dorpje waren twee kleine jongens aan het spelen en kregen onze aandacht. Met wat geleerde Engelse woorden hadden we een beetje contact met ze. Erg aandoenlijk. Nog even Achter ons aan rennen toen we weg liepen en Josh een beetje uitdagen, kregen ze het voor elkaar om aan Josh zijn armen te mogen hangen. Geweldig!!
Even wat besef momentjes gehad deze rit, deze kids, de kids langs de weg,wij hoeven alleen maar te zwaaien en je hebt met zo'n klein gebaar een smile van oor tot oor bij 10 kinderen. Hoe klein maar zo fijn om dit mee te mogen maken.
Laten we nog een waterval doen Josh, oké 10km Off Road.. hmmm ik rij wel. Nou er kwam geeeeeen eind aan mennnn. Wel bracht het ons door een local dorpje, waar volgens mijnooit toeristen komen. We werden aangekeken, iedereen zwaaide en lachte naar ons. Wat was dit dubbel, de armoe die te zien was, de rieten huisjes, geen normale wegen maar de vrolijkheid die wij gaven op dat moment, was goud waard!
Na een lange rit hebben we eindelijk tijd voor een lunch, whoeps 1700.. nou betekend wel een goed ontbijt haha. Tegelijk was dit ons avond eten want om 2000 lagen jut en jul er alweer in, gesloopt.

• 29 December 2016 - 09:23

Dorine En Niek:

We zijn weer helemaal op de hoogte. Wat een avonturen maken jullie mee ! Geniet ervan en een mooie jaarwisseling op jullie mooie eiland. Veel plezier. Xxx

• 29 December 2016 - 16:50

Metha:

Dank voor jullie verhaal! Blijft een raar idee: wij bij de kerstboom, jullie in zwemkleding.
    Wij nu een paar dagen op de Veluwe in een hotelletje, vandaag hele dag gefietst, felle zo'n maar ook heel koud! Bevroren tenen bij aankomst, maar ook ontzettend genoten!
    Hoop dat jullie van de eilanden gaan genieten en een mooie plek hebben om het oude jaar uit te luiden. Heel veel plezier! Dikke kus!!! Metha.

• 30 December 2016 - 08:46

Jeanine:

Lieven Jamilla en Joshua,
    Dit is een kerst om nooit te vergeten (ook al hadden jullie het 'echte' kerstgevoel nu niet).
    Alvast een fijne en bijzondere jaarwisseling - iets eerder dan bij ons - en op naar een heel mooi 2017!

• 31 December 2016 - 00:05

Marga En Roberta:

Groetjes uit USA heel leuk jullie avonturen te kunnen volgen! Ik drink heerlijk mijn Pukathee Goeie jaarwisseling